ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
ضمن سلام وعرض ادب خدمت طراح یا طراحان محترم درس عربی یادآوری چند نکته لازم به نظر می رسد:
1- بهتر بود رعایت بارم در بخش قواعد دقت بیشتری می شد.اختصاص25/1 نمره به درس 3، 75/ نمره به درس4، 5/ نمره به درس5 ،5/نمره به درس6 و 25/1 به درس 7 با بارم این درس همخوانی ندارد.
2- یظنّون در سوال 8 هم حال است وهم فعل مضاعف، اگر اشکال به این گونه سوال وارد است با اختصاص این نمره به سوال 9 که به مراتب سنگین تر است امکان پاسخگویی را کمتر نموده ایم.
3- در سوال 10 قسمت 1 (أخباراً وإخباراً ) هر دو صحیح است مگر « که ما مفعول مطلق را بخواهیم.
4- در سوال 10 قسمت 4 بهتر است از خودمان بپرسیم چند درصد دانش آموزان مصدر بودن یا مصدرنبودن خلقة ً را می توانند تشخیص دهند؟ ثانیاً همه پرانتزها سه کلمه است ولی پرانتز قسمت 4 دارای 4 کلمه است.
5- در سوال 10 بخش ب قسمت 2 تشخیص جواب بسیار دشوار است.
6- بارم اختصاص یافته به بخش قواعد از سوال 8 تا 12 ، 75/6 نمره است که بجز 25/ نمره آن هیچکدام تمرین کتاب نیست .بهتربود نصف یا یک سوم آن به تمرینات کتاب اختصاص پیدا می کرد.
به نظر می رسد طراح یا طراحان سوال حداقل در دو سه سال اخیر این درس را تدریس ننموده اند .
طراح یا طراحان محترم بخش اصلاحیه را نیز با دقت تنظیم ننموده اند. بهتر بود به جای " چنانچه پاسخ نداده باشند " مرقوم می فرمودند: در سوال 6 و 12 ذکر 2 مورد صحیح نمره کامل اختصاص یابد. این عزیزان تصحیح اوراق توسط همکاران را نیز با مشکل روبرو کرده اند.
و نکته پایانی : یادگیری در س عربی با مشکلات زیادی عجین است با سعه صدر و دید باز موجبات ترغیب فراگیران را به این درس فراهم کنیم.
حمید بهاروند