نقد و بررسی کتاب عربی زبان قرآن پایه دهم - استاد سرکار خانم کبری رشنو ناحیه 2 خرم آباد

  

نقد و بررسی کتاب عربی زبان قرآن پایه دهم

کتاب های جدید التألیف عربی پایه دهم متوسطه دارای محاسن و معایبی هستند که در این نقد به بیان برخی از آن ها پرداخته می شود:

           * محاسن:

  1. این کتب بر خلاف کتاب پیشین عربی1 سال اول متوسطه کاملا با آموخته های فراگیران در دوره متوسطه اول تناسب و ارتباط منطقی دارد لذا فراگیران براحتی با آن ارتباط برقرار می کنند.

  2. متن درس ها اغلب کاربردی و جذاب بوده و توجه فراگیر را به خود جلب می کند. منند متن درس سوم « مطر السمک» و یا درس ششم رشته علوم انسانی« المعالم الخلابة» و نیز درس ششم عربی مشترک« ذوالقرنین» و دیگر درس ها.

  3. ترجمه محور بودن و توجه به درک مفاهیم تازه و پرهیز از آموزش قواعد خشک و صرف و کسالت آور- که ویژگی کتابهای قبلی بود؛ جذابیت بیشتری به کتاب داده است.

    * معایب:

  1. حجم زیاد تمرین هایی که محوریت ترجمه دارند.

  2. عدم رعایت توالی در برخی مطالب. به عنوان مثال در مورد افعال مزید ابتدا فعل های با حروف زائد کمتر مانند باب إفعال و تفعیل تدریس شوند و نیز مبا حثی مانند لازم و متعدی قبل از افعال مزید تدریس شود.

  3. در برخی درس ها جمله های طولانی و بدون فعل که در ترجمه برای فرا گیر مشکل ایجاد می کنند ؛ به چشم می خورد مانند عبارات متن درس ششم علوم انسانی.

  4. در لغتنامه هر درس برخی لغتهای جدید ذکر نشده است.

  5. فعل ها در لغتنامه به صیغه ی ماضی به صیغه ی ماضی بکار رفته اند که بهتر بود به همان صیغه ای که در متن استفاده شده اند؛ در لغتنامه نیز ترجمه شوند.

با سپاس فراوان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.